• Relatia Psiholog – Pacient, o relatie de incredere! Doar impreuna vom fi puternici!DREPTURI

Relatia dintre psiholog si pacientul sau se defineste ca o relatie unilaterala si indreptata spre sustinerea pacientului prin empatie, o alianta de lucru bazata pe o atitudine colaborativa si de incredere. Se caracterizeaza prin acceptare neconditionata a pacientului, congruenta si colaborare, intr-un cadru cald, tolerant si intelegator.

O buna colaborare intre pacient si psiholog in cadrul Sedintelor psihologice presupune respectarea unui angajament ce cuprinde drepturile si obligatiile ambelor parti implicate in procesul psihologic:

Drepturile pacientului:

  • Sa fie tratat cu respect.
  • Sa ii fie garantata confidentialitatea*.
  • Sa vorbeasca despre orice considera ca este important fara a fi limitat de psiholog.
  • Sa fie informat de la prima intalnire despre cadrul si conditiile ce trebuie respectate in cadrul sedintelor.
  • Sa solicite informatii despre pregatirea profesionala si acreditarea psihologului.
  • Sa intrerupa oricand doreste continuarea sedintelor cu informarea prealabila.

*Despre confidentialitate:
Orice informatie dezvaluita in cadrul sedintelor ramane confidentiala si poate fi impartasita unor terti doar cu acordul si in prezenta pacientului. Exceptii de la aceasta regula se aplica in cazul minorilor, cand psihologul este obligat sa comunice informatii despre starea pacientului, familiei sau apartinatorilor sau tutorilor legali, dar face acest lucru in colaborare cu pacientul minor, pastrand relatia de incredere; respectiv, in cazul in care psihologul considera ca exista riscul unei agresivitati indreptate spre propria persoana sau spre cei din jur, atunci este obligat prin lege sa anunte familia si/sau autoritatile.

Obligatiile pacientului:

  • Sa respecte cadrul stabilit prin intelegerea initiala dintre psiholog si client (durata sedintei, costul acesteia, modalitatea de plata, stabilirea programarii, anluarea acesteia, frecventa sedintelor, contactul in afara sedintelor).
  • Sa respecte programarea stabilita (ziua si ora convenita cu psihologul) iar, in cazul imposibilitatii respectarii acesteia, sa anunte din timp.
  • Sa manifeste un comportament civilizat si decent. Pacientul poate vorbi despre orice doreste, poate exprima orice fel de ganduri, sentimente, fantezii, vise, dar nu poate face orice. Nu sunt tolerate comportamentele violente, limbajul agresiv si injurios la adresa psihologului.

Drepturile psihologului:

  • De a accepta sau refuza un pacient.
  • De a fi platit pentru serviciile oferite.
  • De a inceta colaborarea cu un pacient care frecvent incalca cadrul stabilit.
  • De a refuza anumite solicitari pe care le considera nepotrivite.

Obligatiile psihologului:

  • De a trata pacientii cu respect, de a li se adresa acestora in mod politicos, civilizat.
  • Sa ofere pacientilor, la cererea acestora, informatii despre pregatirea sa profesionala.
  • Sa respecte confidentialitatea pacientului.
  • Sa incheie colaborarea daca considera ineficienta interventia pentru pacient.
  • Sa evite relatiile duale cu pacientii.
  • Sa evite angajarea in sedinte cu pacienti a caror problematica ii depaseste sfera competentelor.
  • Sa anunte politia si salvarea in cazul in care pacientul afirma sau sugereaza vreo intentie de a pune in pericol viata sa sau a altora.
  • Sa respecte toate normele Codului Deontologic al profesiei de psiholog si sa se conformeze Reglementarilor Colegiului Psihologilor din Romania.

Distribuie si prietenilor...Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Share on LinkedIn