46Copiii cu depresie au nevoie mai mult decat oricine de ajutor terapeutic.

Specialistii vorbesc despre psihoterapia copiilor ca fiind o provocare in munca lor. Ei sunt adusi de parinti, de multe ori nu inteleg ce se intampla cu ei, nu stiu sau nu au cuvinte ca sa verbalizeze ce simt, se simt oricum neintelesi iar munca cu ei necesita metode de lucru aparte, diferite de cele folosite cu adultii.

Cum procedezi in cabinet cu copiii?

Pur si simplu le arati ca esti acolo, cu ei, pentru ei si trebuie sa ii faci si pe ei sa fie acolo cu tine. Uneori poate dura mai mult pentru ca, daca la unii copii ajungi usor, la altii trebuie sa ai rabdare si creativitate pentru a gasi limbajul potrivit pe care sa il inteleaga. Copiilor in cabinet trebuie sa le dai ocazia  sa gandeasca si sa simta impreuna cu cineva. Un prim pas important este sa crezi ceea ce spune copilul, chiar daca pare neadevarat sau incredibil, chiar daca foloseste un limbaj metaforic si fara sens, trebuie sa aiba un sens pentru el si acela trebuie descoperit in cabinet impreuna.

Cu copiii trebuie sa vorbesti in metafore, sa construiesti povesti si sa ii ajuti sa transpuna in imagini realitatea lor.

Metafora catararii pe un munte…iata un joc in care putem antrena copiii atunci cand vrem sa ii implicam in terapie.
“Haide sa ne gandim ca ne pregatim sa ne cataram impreuna pe un munte. Inainte sa plecam, ne asezam la poalele lui si, pentru ca vrem sa fim pregatiti pentru aceasta calatorie, ne gandim ce fel de bagaj ne-ar trebui, cum ne propunem sa urcam, cand urcam impreuna, cand ai nevoie de ajutor, cand vrei sa urci singur, trebuie sau nu sa folosim coarda ca sa ne legam. Putem, deci, sa hotaram daca sa facem calatoria sau decidem ca inca nu suntem pregatiti s-o facem, dar am putea sa facem o plimbare in jurul muntelui si sa studiem care este locul de unde sa incepem, care ar fi traseul cu calea cea mai usoara sau mai buna pana sus.
Urcusul nu este usor, va trebui sa te straduiesti sa te cateri singur, eu nu te pot duce in spate pana sus, dar pot fi langa tine pe fiecare centimetru de drum. O sa fiu exact acolo langa tine!”
Cel mai important este sa trezesti in copil o motivatie, increderea si dorinta ca pot reusi. Copiii care sunt depresivi nu stiu ce sa spuna sau de unde sa inceapa, dar stiu ca vor o schimbare  si daca cred ca exista o sansa sa schimbe lucrurile, vor coopera.

Unul dintre elementele importante in munca terapeutica cu copiii mici, este crearea unei lumi alternative a fanteziei, o versiune magica a spatiului sigur, stabil si securizant in care simte grija si incredere.

O alta provocare in munca cu copiii, este sa ii ajuti sa verbalizeze ce simt, ce gandesc, ce isi doresc. Ca  provocare importanta la inceputul psihoterapiei cu copii, este sa reusesti, ca terapeut, sa faci copiii tacuti sa vorbeasca. Multi dintre ei nu isi pot explica ce simt, nu spun decat ca e in ordine sau nu. Nu au vocabular sa exprime, sunt confuzi si se simt neintelesi. Trebuie sa li se dea un nou vocabular, sa fie invatati sa faca diferenta intre ce gandesc si ce simt, asa incat sa poata sa isi foloseasca gandurile pentru a-si controla trairile.

Limbajul folosit in terapie cu copiii, trebuie adaptat preocuparilor si intereselor lor pentru a le starni interesul si curiozitatea.
Copiii zilelor noastre, care utilizeaza tehnologia, pot intelege mai bine metaforele bazate pe tehnologie.
Poti vorbi cu copiii spunandu-le ca mintea lor are programe pentru a procesa frica si tristetea si ca psihoterapia va ajuta la curatarea acelor programe de virusi.

Depresia aparuta la varsta copilariei impiedica dezvoltarea personalitatii acestora. Toata energia copiilor se consuma in lupta cu depresia, dezvoltarea sociala este intarziata ceea ce va ingreuna si mai mult viata in perioada ulterioara. Copiii, oricum tristi si neintelesi la aceasta varsta, sunt “aruncati” apoi intr-o lume care se asteapta ca ei sa dezvolte relatii, sa stie cum sa se comporte.
Se stie ca, de obicei, copiii depresivi devin adulti depresivi.

Depresia la adolescenti
4% din adolescentii care au avut depresie in copilarie, se sinucid. Un numar mare au tentative de sinucidere si au probleme grave de adaptare sociala.
Depresia apare la un numar mare de copii inainte de pubertate, dar ajunge maxim in adolescenta, cel putin 5% din adolescenti suferind de depresie clinica. In aceasta faza, este aproape intotdeauna combinata cu abuz de substante sau cu tulburari legate de anxietate.

Parintii subestimeaza profunzimea depresiei adolescentilor lor si adesesa este o afectiune nediagnosticata si netratata. Asta si pentru ca, intradevar depresia adolescentilor este derutanta, pentru ca adolescenta normala e oricum zbuciumata si asemanatoare cu depresia, este o perioada cu emotii intense si de suferinta mare.
Daca este tratata depresia, adolescentii devin mai putin indaratnici. Inteactiunea sociala este si ea importanta, aparitia caracteristicilor sexuale secundare duce adesea la deruta afectiva si complica lucrurile.
Cu cat depresia incepe mai devreme in viata unei persoane, cu atat e mai mare probabilitatea sa fie refractara la tratament.
Un studiu arata ca la persoanele care au avut episoade depresive in copilarie sau adolescenta, procentul de depresie in faza adulta este de 7 ori mai mare decat la celelalte categorii, alt studiu arata ca 70% dintre ei vor avea recidive.

Este absolut necesara interventia de la inceput pentru a evita complicatiile!

Parintii trebuie sa fie atenti si sa observe schimbarile in comportamentul copiilor. Daca sunt prelungite, ii afecteaza somnul, apetitul, rezultatele scolare, apare o retragere in sine si comportament autocritic si sentimente de vinovatie, temeri irationale, acesti copii trebuie vazuti de un specialist pentru a fi evaluati si tratati.

Poti sa primesti o notificare cand scriu un articol nou. Aboneaza-te pe email!

Distribuie si prietenilor...Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Share on LinkedIn